Featured Video Play Icon

Després de més de 10 anys, torna a terres catalanes , la goleta mallorquina Miquel Caldentey, per a la darrera fase de la seua restauració.

Construida l’any 1916 per Sebastià Llompart Mateu, especialista en la construcció d’aquesta mena de vaixells, feia part dels darrers vaixells de càrrega construïts només per a propulsió de vela. Aquesta és una de les raons que van limitar aquest tipus d’embarcacions (les goletes) al comerç de la costa mediterrània. Batiat amb el nom del seu propietari, era utilitzat pel transport de cítrics, cereals i fusta a les costes mediterrànies. Les fruites transportades, principalment taronges, eren carregades a granel i descarregades a mà per les dones  anomanades ‘els transbordadors taronja’..

Com van relatar i fer el seguiment llavors; l’any 2005, gràcies a la tenacitat de Gildes Girodeau, i un grup d’amics  seus que van lluitar, van aconseguir la restauració de la goleta Miquel Caldentey, que es podria tota feta malbé,  al port de Canet de Rosselló.  Van fer una associació amb el nom d’Association pailebot Miguel Caldentey., fins que van aconseguir la seua restauració. que van començar una campanya per restaurar-lo ja que es trobava destrosat a Portvendres, l’any 2008 va començar la seua restauració a Mandirac, dins d’un projecte d’integració realitzat pel Parc Naturel Régional de la Narbonnaise en Méditerranée i finançat per Europa, DIRRECTE, el Consell Departamental de l’Aude i la Gran Aglomeració de Narbona.

Avui dissabte arribarà a Portvendres, a primera hora del matí, remolcada per la Vedette de la SNSM de Portvendres i acompanyada pel vaixell de pesca Maria-José Gabriel. Aquesta primera travessia tindrà una durada de vuit hores com a mínim. Acompanyada d’una flotilla d’embarcacions catalanes impacients per acollir aquesta gran dama, s’espera la seva arribada al port  de Portvendres a partir de les 16:00 hores segons les condicions meteorològiques.

A Portvendres s’iniciarà la  darrera fase del treball serà confiada a una nova drassana d’integració. Al moll s’instal·larà un espai dedicat a la promoció del vaixell que presentarà la seva història comercial i el seu projecte operatiu. Un mínim de tres anys de treball espera la goleta abans que pugui tornar a navegar pel Mediterrani. Vaixell escolar i ambaixador del patrimoni marítim regional, la seva futura gestió presentarà un model econòmic sostenible únic a França fins ara: una operació mixta a vela, plaer a l’estiu i transport de productes locals a l’hivern.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.