El professor Georg Kremnitz, premi Robèrt Lafont de la Generalitat de Catalunya
El premi Robèrt Lafont, reconeix persones que s'hagin distingit per la defensa, projecció i promoció de la llengua occitana,



Aquesta funcionalitat és per als membres de la comunitat de VilaWeb. Si encara no en sou subscriptors, cliqueu en aquesta pàgina per veure'n els avantatges.


Aquesta funcionalitat és per als membres de la comunitat de VilaWeb. Si encara no en sou subscriptors, cliqueu en aquesta pàgina per veure'n els avantatges.

La Generalitat de Catalunya ha atorgat el cinquè premi Robèrt Lafont, que reconeix persones que s’hagin distingit per la defensa, projecció i promoció de la llengua occitana, al professor emèrit de filologia romànica de la Universitat de Viena Georg Kremnitz. El lliurament del premi tindrà lloc el proper 23 d’octubre, junt amb el lliurament dels premis Pompeu Fabra. La consellera de Cultura, Laura Borràs, presidirà l’acte que aquest 2018 s’emmarca en les commemoracions de l’Any Pompeu Fabra.
Per a la concessió del premi el jurat ha remarcat la llarga trajectòria de G. Kremnitz dedicada a l’estudi i al foment de la llengua occitana. Destaca la seva especial dedicació a la recerca històrica i sociolingüística de la llengua occitana, que comprèn tota la seva àrea lingüística o airal occitan, així com la seva participació en iniciatives de foment i projecció de l’occità, especialment en l’àmbit acadèmic i universitari, però també en l’àmbit associatiu i de la dinamització lingüística.
Kremnitz és també membre del moviment felibrista (sòci dou felibrige). Les seves aportacions són també reconegudes en l’àmbit de l’occitanística internacional. Obres com Versuche zur Kodifierung des Okzitanischen (‘Assaig de codificació de l’occità’ 1974), Das Okzitanische (‘L’occità’, 1981), la Histoire sociale des langues de France (2013), de la qual ha estat autor i editor, o la més recent Frankreichs Sprachen (‘Llengües de França’, 2015), i Katalanische und okzitanische Renaissance.
Ein Vergleich von 1800 bis heute (‘Renaixença catalana i occitana. Una comparació de 1800 fins l’actualitat’, 2016), són obres de referència reconegudes en tots els àmbits de llengua i cultura occitanes. En ocasió de l’onzè Congrés de l’Associacion Internacionala d’Estudis Occitans (AIEO), que es va celebrar a Lleida el juny de 2014, Georg Kremnitz en va pronunciar la ponència inaugural. Ell mateix ha presidit l’ Associacion Internacionala d’Estudis Occitans (1993 a 2005) i l’Associació de Romanistes Alemanys. És membre corresponent de l’Institut d’Estudis catalans des del 2014.
El premi Robèrt Lafont va ser instituït per la Generalitat de Catalunya el 2010. La llengua occitana a Catalunya és parlada a l’Aran, on és llengua pròpia i rep la denominació d’aranès, i és reconeguda amb caràcter oficial a tot el país. El premi duu el nom del lingüista, historiador, escriptor i activista cultural occità Robèrt Lafont, figura rellevant de l’occitanisme del segle XX. El guardó, que té caràcter biennal, anteriorment ha estat concedit a Pèire Bec, Felip Gardy, Jacme Taupiac i la ‘Fondacion Musèu Etnologic dera Val d’Aran’.
Comentaris
Els subscriptors de VilaWeb poden comentar aquesta notícia, o bé llegir els comentaris que hi han fet els altres subscriptors i debatre-la amb ells , clicant ací.
Si encara no sou subscriptors, us en podeu fer clicant ací.
S'ha afegit la noticia a Favorits