Featured Video Play Icon

La comissió Europea, va fer públic un estudi comparatiu fet a partir de 1.380 mostres de 128 aliments en 19 Estats membres, i va concloure que un terç dels productes analitzats té una presentació igual o similar però una composició diferent en funció del país. Afegeix, però, que aquestes diferències ‘no han de ser traduïdes en diferents nivells de qualitat alimentària’, com denuncien des de fa temps diversos països de l’Est.

Dut a terme pel Centre commun de recherche,  que no tanca el debat sinó  que ho amplia. Realitzat entre novembre i desembre de 2018, reflecteix que les diferències trobades no segueixen cap ‘patró geogràfic coherent’, és a dir que apunta a un mapa de la desigualtat més extens que no es redueix a una simple bretxa entre Est i Oest. D’altra banda, evidencia que el 9% dels articles estudiats presentava, en el moment de l’anàlisi, composicions diferents però igual informació a la part frontal de l’envàs, mentre que un 22% tenia composició diferent i presentació similar. Així mateix, el 23% de les mostres va resultar idèntica en tots els Estats membres, i en un 27% dels casos la diferència en la composició es recollia en el frontal de l’envàs.

No només hi ha diferents receptes segons el país; també varien les quantitats dels ingredients. Per exemple: el iogurt de maduixa de la marca Clever analitzat en l’estudi, conté fruita a les versions txeca i eslovaca, mentre a Bulgària té colorants i saboritzants; el refresc de gust taronja Freeway de Lidl té un percentatge de suc a base de concentrat més elevat a Itàlia (20%) que a Alemanya (3%) o Espanya (8%), el que l’empresa justifica amb els diferents requisits normatius locals.

La responsable de politiques alimentaries, del BEUC ( organització de consumidors europeus) Camille Perrin, afirma que aquest estudi no fa més que ressaltar que el doble estàndard de qualitat dels aliments ‘és una realitat’: ‘També confirma que no és només un problema entre Est i Oest. Lamentablement, els consumidors encara no poden beneficiar-se plenament del mercat únic, i alguns fabricants estan tractant d’aprofitar-se d’aquesta situació ‘.

Trobareu l’estudi comparatiu en PDF aquí . També clicant als mots ‘estudi comparatiu’.