El passat dia 5 de febrer, el prefecte Philippe Chopin va convocar una roda de premsa a Prada per parlar no pas de l’UCE, del Festival Pau Casals, de Pompeu Fabra, de Jacint Verdaguer o de les vistes del Canigó, coses totes aquestes que a un representant del poder estatal francès li deuen resultar del tot alienes i exòtiques o bé pròpies del pintoresquisme local, sinó de l’esfondrament de la calçada de la RN-116 entre Fontpedrosa i Saltó esdevingut dos dies abans. En la roda de premsa del prefecte a Prada, Hubert Ferry-Wilczek, director regional de la DIRSO (Direction Interdepartamentale des Routes Sud-Ouest) va formular, en la seva condició d’expert, un clar i contundent avís: el tall de l’eix que enllaça la plana del Rosselló i l’Alt Conflent —i, també, Perpinyà amb Puigcerdà— va per llarg ja que, a causa de la tempesta Glòria, el canal de Canavelles, construït a sota de la carretera unes quantes dècades abans que a la Catalunya Nord es perdés la transmissió generacional del català, va cedir cosa que va afectar uns 500.000m3 de terra i roca o sigui que el problema és bastant gros; naturalment, el senyor prefecte va prometre que l’administració faria servir tots els mitjans necessaris per aconseguir que la carretera torni a obrir-se tan ràpidament com sigui possible amb total garantia de seguretat.

Tothom que hagi llegit La pesta d’Albert Camus veu com, quan a Orà es declara l’epidèmia, l’autoritat que ha de prendre les mesures per intentar resoldre la crisi és el prefecte i no pas l’alcalde o qualsevol altre dels elegits locals; en el cas de la RN-116, que, a diferència de la pesta d’Orà, no és pas una ficció narrativa, els senadors Francesc Calvet i Jean Sol, així com els consellers departamentals Jean Castex i Hélène Josende van emetre un comunitat reclamant a l’Estat adoptar mesures d’urgència com ara informar la població local i els turistes sobre possibles rutes alternatives com també mirar de prevenir la repetició d’aquesta mena de situacions, no tan excepcionals com caldria. Per la seva banda, Bernard Fourcade, president de la Cambra de Comerç i d’Indústria de Perpinyà, va adreçar una carta oberta al primer ministre Edouard Philippe per alertar-lo dels continus talls de la RN-116 i demanar-li que prengui les mesures necessàries per garantir la seguretat d’aquesta artèria tant important per a l’economia local; espero i desitjo que, a més, li hagi adjuntat un mapa per tal que a París puguin veure on cau exactament Perpinyà. Laurent Leygue, alcalde d’Estavar, va parlar a Ràdio Arrels de les mobilitzacions previstes a les comarques afectades —la Cerdanya, el Conflent i el Capcir—, els ciutadans de les quals van expressar divendres passat la seva indignació per l’abandó que pateix la RN-116 manifestant-se a Montlluís; lògicament, si Vauban no l’hagués destruït per erigir la fortalesa que va donar origen a Montlluís, la manifestació hauria tingut lloc a Ovança, però això ara ja són figues d’un altre paner. D’altra banda, tots sabem per quina raó la tempesta Glòria no ha afectat també el trànsit de trens entre Perpinyà i Vilafranca de Conflent ni tampoc el transport de mercaderies a Rungis, igual com no es poden atribuir tampoc a una meteorologia adversa el declivi del centre de Perpinyà o el penós estat del barri de Sant Jaume.

El Col·lectiu Carretera estatal Prada a Montlluís ha iniciat una recollida de signatures per enviar un missatge al President de la República Emmanuel Macron, com també ha difós el logotip distintiu “RN116.FR”, cada vegada més compartit a les xarxes socials.

Com que en tot això jo hi veig, més aviat, una altra de les conseqüències d’estar situats a la perifèria no ja de França sinó del desert francès mateix, em permeto suggerir als membres d’aquest col·lectiu que adrecin també un missatge al Consell per a la República situat a Waterloo o, si consideren que aquesta localitat belga els queda massa lluny, que aprofitin l’estada que farà el proper dia 29 el president Carles Puigdemont a Perpinyà; d’altra banda, també els proposo organitzar alguna mobilització a Puigcerdà o, fins i tot, a Barcelona, davant del consolat francès, i, sobretot, que editin el seu material de propaganda en català i passin a fer servir com a logotip distintiu “RN116.CAT”.

Xavier Deulonder i Camins
deulonder@hotmail.com

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.