En Josep Maria Virgili @Virgili7  és d’aquells tuitaires participatius i actius que s’ha fet un bon lloc a la xarxa per la seva gran tasca voluntària de corrector del català escrit.  En el seu perfil de Tweeter es defineix com a catedràtic d’institut de llengua catalana emèrit. És membre de Koiné i del Cercle Vallcorba. El ‘Virgilisme’ compta amb 28.000 seguidors i aquests van creixent. Amb un “si m’ho permeteu“, entra als tuits dels seus seguidors i en corregeix l’error ortogràfic o de sintaxi, tot formulant l’esmena correcta; una forma de fer pedagogia de la llengua que agrada a molts i a uns altres no tant, tot i que al seu perfil ja els ho adverteix: ‘si em seguiu, potser us faré alguna correcció lingüística. Somrieu!

@alextremp: ‘Fa un esforç molt gran per millorar l’ús del català a la xarxa i això m’agrada. No sabria dir què m’ha corregit, però, si alguna vegada, ho ha fet ho accepto de bon grat
@Avia_Maria: ‘Montar – MUntar: Em sembla bé, sobretot perquè sempre ho fa des del respecte i demanant permís per fer-ho. És educat i no es fa pedant ni burleta. M’agrada la seva tasca.’
@carol_roser: ‘No entén que un tuit no és un tractat lingüístic…’
@Sandra82816258:’Hi ha a qui li agrada ser corregit i li ho agraeix i hi ha qui pensa que si no ho va demanar no té perquè fer-ho.’

Fa pocs dies, el Departament de Cultura i  l’Idescat (Institut d’estadistíca de Catalunya )de la Generalitat de Catalunya van presentar l’Informe de “l’Enquesta quinquennal d’usos lingüístics de la població’. Aquest recull que s’ha produït un increment de les persones que diuen que saben escriure català. Un augment produït per l’ús de les xarxes socials.
Per ajudar a millorar el català escrit, en Josep Maria Virgili ha creat el Hashtag #boncatalà amb consells abreujats, pràctics i visuals. La seva mestria i estima per la llengua catalana l’ha convertit en un referent lingüístic de consulta i d’assessorament ràpid a la xarxa, atès que també atén consultes lingüístiques per missatge directe. L’hem entrevistat perquè ens doni la seva particular visió de la llengua i del català a la xarxa.

-Lingüista, professor i corrector o bé corrector lingüista?
Professor ja no ho sóc, perquè ja m’he retirat. Lingüista i corrector em sembla que ho seré mentre visqui.

_Quantes recomanacions de #boncatalà heu fet?

Unes 400.’

-Com definiríeu un bon català?

Un bon català és qui lluita per la pervivència de la llengua i la cultura catalanes, en tots els camps.’

-Com definiríeu el bon català?

El bon català és el català no subordinat al castellà o al francès. O a qualsevol altra llengua.’

-Per què no admetem el catanyol i sí les paraules procedents d’altres llengües?

Procedent de qualsevol llengua hem d’admetre els xenismes i els mots internacionals. Els xenismes són mots que es refereixen a conceptes que mai abans havien existit en la nostra cultura i que, forçosament, els hem d’anomenar amb un mot d’origen foraster; seria el cas de ‘quimono’ (del japonès) o ‘gaspatxo’ (del castellà). Els mots internacionals són els que s’han estès a totes les llengües i el català els ha d’acceptar com qualsevol altra llengua; per exemple ‘blocar’ (de l’anglès), guerriller (del castellà) o ‘piano’ (de l’italià), etc. El problema el tenim quan el catanyol prefereix el castellanisme al mot internacional: per això som partidaris de ‘film’ (i no pas de “pel·lícula”), ‘blocar’ (i no pas de “bloquejar”), ananàs (i no pas de “pinya americana”), etc.’

-Quin paper creu que juguen les xarxes socials amb el català i, concretament, Tweeter?

Poden ser una una bona eina de difusió. De fet, faig servir Tweeter amb aquesta finalitat.’

-Com viviu aquest voluntariat per la llengua?

Amb molt de goig, perquè molta gent em diu que faig bona feina.

-Quins són els errors més freqüents del català que fan els tuitaires?

Els mateixos que fora de Tweeter, els propis de la castellanització del català: tota mena de castellanismes i calcs del castellà, ús de la preposició ‘a’ davant complement directe, manca de pronoms febles, no caiguda de preposició àtona davant ‘que’, errades de relatius, apostrofació, accentuació, dièresi, puntuació, pronoms febles, etc. I fins i tot en l’ús de la majúscula.’

-Quines són les seves recomanacions per als tuitaires castellans i d’altres llengües que volen aprendre a escriure el català?

Que no comencin amb les meves recomanacions perquè són pensades per a la gent que ja domina bastant la llengua, però que encara l’ha de perfeccionar.

-Creu que són efectives les seves correccions o els seus ‘tocs d’atenció’?

Em fa l’efecte que sí. Potser encara és poc, però sí. Hi ha gent que em diu que, arran de la meva tasca, ha après molt de català. I, altres, que ara s’hi miren més.’

-Què opineu de la supressió de la majoria dels accents diacrítics?’

Tinc el mateix parer que els companys del Cercle Vallcorba: se n’hauria pogut suprimir algun de sobrer, però la supressió dràstica que se n’ha fet és un desgavell. Jo encara els escric.’

-Quines són les eines o webs que considereu d’interès per aprendre i millorar el català?

Aprenentatge de català: Generalitat de Catalunya https://t.co/BnjFLAmtcK
UB https://t.co/pWd8sepM4z
El català com cal https://t.co/EcloysWQzY
Blocs de G. Bibiloni https://t.co/0dTVkaIKK4, https://t.co/cLL8F5Sm4q
Cercle Vallcorba https://t.co/IK82m0bTjl
Govern d’Andorra https://t.co/kQUDFvbvJs
El català com cal  https://t.co/Cc89yznEOG
Altres recursos en línia https://t.co/Iq0qwIAd67 https://t.co/Dkh7GyG5zC
V.Pàmies (frases fetes) https://t.co/J1xIK0vsI4 https://t.co/tWMIL7akNK
Pronoms febles https://t.co/W5unijyLDH

No totes són per a novençans. N’hi ha que són per a perfeccionar la llengua quan ja es comença a dominar.

-El diccionari de l’IEC és un referent per a molts catalans que no parlem el dialecte central? És una bona eina?
No. Cap dels diccionaris actuals és una bona eina per a desempallegar-nos de la castellanització. L’única excepció potser és l’Alcover-Moll si en sabem filtrar els castellanismes que també conté.’

-Per què va optar per l’esmena directa a la gent?
He estat 43 anys fent de mestre o professor i he pogut aprendre que si dius una cosa a un auditori (d’alumnes) ben pocs la retenen, i els pocs que la retenen l’obliden al cap de pocs dies, o, amb sort al cap de poques setmanes. Però si a un alumne concret li dius ‘Aquí has errat, això no és així, és de tal altra manera’, l’efectivitat és molt més alta (malgrat que mai -això ja ho sabem- no arriba al 100 %).

-Diuen que és molt crític a Twitter amb els mitjans de comunicació públics? Per què?

Sí, amb els mitjans de comunicació sóc molt crític perquè tenen una gran responsabilitat en la qualitat lingüística i ells no són com qualsevol persona particular, ells tenen l’obligació de fer-ho bé.’

-Sabeu occità?

No. Em sap greu, però no en sé. Tot i que, com qualsevol català, l’entenc una mica, perquè és la nostra llengua germana.’

-Un llibre?
Tirant lo Blanc.’

-Quines aficcions teniu?
Fer excursions caminant, amb el Club Excursionista de Vinyols i jugar a escacs. També ho és la ciència, més concretament l’astronomia.
L’art, especialment la música i la literatura.
No sé si deveu conèixer el tweet de música que faig cada cap de setmana. La marco amb l’etiqueta #musicaqmagrada.

L”art del riudomenc Antoni Gaudí?
Per als riudomencs és una gran satisfacció que Gaudí hagués nascut a Riudoms (que és la realitat) i que es considerés un riudomenc més. Malgrat que oficialment era de Reus perquè va ser batejat a Reus.’

-Una vila?
És un triangle: Riudoms, Muntbrió i Vinyols.’

-A l’agost a la Universitat d’Estiu de Prada?
Sí, com cada any. I ja en van una colla.’

En Virgili no només és mestre sinó també alumne i com a tal, del 21 al 24 d’agost, assistirà a la Universitat d’Estiu de Prada per ampliar coneixements suposem de ‘l’evolució de la llengua en temps recents‘.  Una cita anual a la qual tothom pot participar-hi. Per a més informació, aneu a la web de la UCE
Mestre @Virgili7 moltes gràcies per la seva gran tasca voluntària de corrector de català escrit i pels seus bons consells!

Rusc d’Abella.